بهینه
اتوهای معمولی (خشک) این اتو ها به جهت ارزانی دارای ساختمان ساده تری نسبت به اتوهای بخار می باشند . لازم به ذکر است که از اتوهای خشک در مورد لباسها و پارچه های غیر پشمی استفاده میشود . در اتوهای معمولی اغلب از ترمینالهای چینی استفاده می شود .البته از این اتوها دارای دو لامپ خطر می باشند به طوری که یکی از لامپها به محض اتصال دوشاخه به پریز برق روشن می شود و لامپ دوم در هنگام کارکرد المنت روشن میشود . انواع المنت و کفی در اتوی خشک 1-المنت با مهره های عایق چینی شیارهایی بر روی کفی این نوع اتوها وجود دارد که از سطح کفی تقریبا cm1 ارتفاع دارد . از درون این شیارها المنت فوق عبور کرده است . البته این نوع المنت در مبحث سماور برقی توضیح داده شده است 2-المنت پرسی در اتوهایی که از این نوع المنت استفاده شده است ،المنت درون یک محافظ فولادی به کفی جوش داده شده است . سیم المنت ابتدا درون قشری از خاک چینی یا سرلمیک قرار گرفته است و سپس محافظ فولادی روی آن کشیده میشود ☺نکته : المنت هایی با عایق های به راحتی تعویض میشود ولی المنت ها یپرسی در صورت سوختن باید کفی آن را تعویض نمود . 3-کفی شیار دار ساده در این نوع کفی ها شیار به شکل Uمیباشد که المنت هایی که در این کفی ها استفاده می شود دارای طول کمتری نسبت به المنتهای دیگر میباشند و به جهت آنکه این المنت از بدنه عایق گردد به همراه پودر چینی استفاده می شود در اصل باید در صورت سوختن المنت ، المنت با کفی تعویض میگردد .ولی با ذوق و سلیقه . حوصله می توان درون شیار را از وجود المنت و پودر چینی کاملا خالی و پاک کرد و مهره های عایق را جایگزین المنت اول نمود . اتوی بخار برخلاف اتوی خشک ، این اتو بیشتر جهت صاف کردن لباسها و پارچه های پشمی استفاده می شود . بخار موجود در بین کفی و لباس در این نوع اتوها از سوختن پارچه در حرارت زیاد جلو گیری می کند . قیمت این نوع اتوها بیشتر از اتوها یمعمولی (خشک )است . در این نوع اتو ها محفظه آب در بالای اتو قرار دارد . بعضی از این نوع اتو ها که نباید بدون آب روشن شوند در روی اتو یا دفترچه راهنما نوشته می شود روی کفی این نوع اتوها حفره ای وجود دارد که این حفره به داخل کفی راه دارد که به شیارهای فراوانی راه می یابد و چنانچه کفی این اتو داغ باشد و اگر به حفره اصلی آب برسد فوراً بخار می شود و از ای شیارها خارج می شود . مخزن آب در اتوی بخار طوری روی کفی جای دارد که اهرم اصلی مخزن در هنگام قطع دهانه حفره پر از آب میکند و بعد با وصل این اهرم نوک آن دهانه حفره فاصله میگیرد که این امر سبب وارد شدن قطرات آب به داخل کفی شده که در نتیجه این آب به بخار تبدیل می شود و این بخار از حفره های زیر کفی خارج می گردد . که البته خروج بخار با گذشت زمان ایجاد رسوب در شیار ها میکند که رسوبات سبب مختل کردن تولید بخار می شود و این رسوبات را می توانید توسط جوهر نمک یا جوش شیرین شستشو نمائید . عیوب احتمالی در اتو و راههای رفع آن 1-اصلا اتو روشن نشود . الف – پریز برق ندارد . که میتوانید توسط مولتی متر پریز را از جهت داشتن برق تست کنید . ب- معیوب بودن سیمهای رابط و نیز دوشاخه برق جهت تست می توانید ورودیهای برق به ترمینال را باز نمائید و آنها را به یکدیگر ببندید و بعد دو سر آوو متر را به دو سیم دوشاخه متصل کنید که اگر کابل و سیم سالم باشد عقربه منحرف می شود . ج – اتصالات ترمینال معیوب می باشد . د – ترموستات اتو خراب است جهت تست ترموستات ابتدا اتو را از برق جدا نمائید و اهم متر را روی رنج (R 2- المنت اتو داغ می شود ولی لامپ خطر آن روشن نمی شود . الف – یکی از دو سیم فاز یا نول قطع می باشد . ب – لامپ اتو سوخته است . 3 – روی کفی اتو فاز متر روشن می شود ولی از برق گرفتگی خبری نیست . حرکت و عبور جریان برق متناوب المنت که در مجاورت کفی قرار دارد یک میدان مغناطسی به وجود می آید که برخورد این میدان با کفی فلزی اتو ولتاژ ضعیفی ایجاد می کند . 4 – به مجرد وصل دوشاخه اتو به پریز برق ،مدار قطع می شود . الف – علت اصلی آن وجود اتصالی در دوشاخه یا سیمهای رابط می باشد که می توانید توسط اهم متر آن را تست کنید . ب – وجود اتصالی در سیمهای داخل اتو و یا لامپ و یا المنت اتو می باشد که می توانید توسط اهم متر تست کنید 5 – لامپ روشن می شود ولی اتو داغ نمی شود . الف – المنت اتو سوخته است ،که المنت را می توانید با متصل کردن به برق 220 ولت شهر تست نمائید . ب – به امنت برق نمیرسد که این را هم میتوانید با اهم متر تست کنید . 6 – عیب داشتن برق در بدنه اتو می باشد . الف - که علت این امر آسیب دیدن سیمهای اتو در اثر حرارت بیش از حد می باشد . ب – سیم بندی اتو در اثر حرارت زیاد آسیب دیده است . 7 – از کف اتو علاوه بر بخار ، آب نیز چکه می کند . در این مورد علت کم بودن حرارت اتو می باشد . 8 – آب از مخزن اتو نشت می کند . الف – احتمالا عیب از واشر های لاستسکی مخزن میباشد و . ب – ممکن است مخزن آب ترک خورده باشد . ج – امکان دارد مخزن آب به طور صحیح در جای خودش قرار نگرفته باشد نکته 1: هرگز بر روی اتو آب نریزید یا داخل آب قرار ندهید . نکته 2: در هنگام تعمیر اتو ،همیشه دوشاخه اتو را از برق جدا نمائید . نکته 3: کفی اتوی بخار را همیشه توسط سرکه و یا جوهر نمک رسوب زدائی کنید . نظرات شما عزیزان:
آخرین مطالب نويسندگان پيوندها ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |